Elephant Nature Park - met dank aan onze Oma's

22 oktober 2014 - Chiang Mai, Thailand

Tijdens onze tijd in Chiang Mai zijn we twee dagen en een nacht geweest naar het Elephant Nature Park. Dit park red olifanten, honden en katten in nood en geeft ze een vrij leven in het bergdal waar het is opgezet. Met ons bezoek ondersteunde we deze mooie en goede organisatie:) Dit is mede mogelijk gemaakt door onze super oma's: oma Jasper, oma Kippen en oma Pino! Dankjulliewel, jullie zijn de beste! :)

We begonnen onze dag door de olifanten hele pompoenen, bananenstronken, en watermeloenen te voeren. Ons eerste contact met de olifanten! Met hun krachtige slurfen pakte ze het eten uit onze handen. Daarna kregen we een film te zien over het werk wat de organisatie doet en hoe olifanten mishandeld worden door oa het Pajaan ritueel. Dit Thaise ritueel is het breken van de ziel van de olifant door hem dagenlang in vastgebonden te steken met spijkerstokken en uit te hongeren. Ook worden olifanten vaak gebruikt in grote steden om geld te verdienen van toeristen. Lek, de oprichter van het ENP zet zich in voor een beter leven voor olifanten, een bijzondere vrouw.

Na de film gingen we de olifanten baden in de rivier, lekker verkoelend! Daarna liepen we met onze gids nog een stuk door het park langs de verschillende soorten olifantenkuddes. Toen was het alweer tijd om in te checken in onze hutjes die uitkeken op olifanten en met een eigen huishond en kat. Wij hadden als enige een beetje pech met ons hutje, omdat het vol houtworm en gaten zat, de douche kapot was en de WC verstopt was. Dit tot enige hilariteit van onze groep, want zij hadden allemaal grote goede hutjes. De overnight groep bestond uit met een Nederlands stel, Amerikanen en Canadezen en was heel gezellig! We aten samen met uitzicht op de maansverduistering in de Thaise bergen en praten daarna nog een tijdje na.

Na te zijn wakker geworden van olifantgetrompeter, begonnen we de volgende dag met een tocht door het ENP-gebied. Op gegeven moment kwamen we bij de rand van het park waar een kudde olifanten opgeschrikt en aanvallend met hun staart omhoog en hard trompeter op 30 meter afstand. Op gegeven moment kwam er een op ons af en moesten we rennen. Met bonkend hart bleven we staan bij een boom en probeerde de mahout (olifantenverzorgers) de bron van onrust te ontdekken en de olifanten te kalmeren. Wij zaten vast in de hoek tot de olifanten rustiger waren en wij erlangs konden. Onze gids, Sunshine, vertelde dat hij dit nog nooit had gezien, de olifanten waren gewend aan bezoekers. Later begrepen we waarom ze zo hadden gereageerd, een mannetjes olifant dichtbij in een afgesloten weiland, had paringsdrang en scheidde daardoor stoffen uit die de kudde agressiever had gemaakt. Daarnaast was er ook een kudde buffalo's die te dicht in hun territorium waren. Dat was nog eens een andere gedragstudie dan die Chris en ik thuis bestuderen.

De tocht verder door het park was prachtig! We liepen verder langs de rivier en zagen meerdere kuddes met kleine baby olifantjes erbij :) naast ons liepen een paar van de vele honden van het park als echte waakhonden. Shosha moest zich na haar 'rabius avontuur' alsnog enorm inhouden om ze niet aan te halen. Tsja eens een hondenliefhebber...

Na onze wandeling door het park gingen we lunchen en daarna weer met te olifanten badderen. Hierna gingen we als afsluiting nog dwars door de jungle op zoek naar olifanten die niet in het park konden blijven doordat ze te wild waren. We kregen ook meteen vlucht instructies mee voor als er iets mis ging, spannend! Gelukkig waren de olifanten drukker bezig met bananen eten dan met ons aanvallen dus we konden ze rustig van een veilige afstand bekijken :)

Na alle olifantenontmoetingen reden we dankbaar met een glimlach terug naar Chiang Mai. Wat een bijzondere ervaring! De natuur, de bergen, de dieren, het bijzondere werk wat er gedaan wordt en de gezelligheid, om nooit te vergeten!

1. Pa:
    Lieve Shosha en Chris

Wat een avontuur me de olifanten. Was zeker wel even een SITP of Browning moment met die kudde. Wel boeiend die psycho analyse van de olifanten. Zal wel weer wennen worden in Leiden. Maar wel een prachtig avontuur om op terug te kijken.

Regards
    Martin
  2. Oma:
    22 oktober 2014
    Lieve alletwee ik weet niet of jullie dit nog ontvangen maar geweldig met die olifanten wat een gelukkig stel zijn jullie omdat allemaal mee toemaken geweldig dit kan niemand jullie meer afnemen liefs tot gauw xx jullie Omaatje
  3. Oma Jasper:
    22 oktober 2014
    Good morning,lieve Shos en Chris, wederom met veel genoegen jullie reisverhaal gelezen. Jullie bezoek aan het olifantenpark. Byzonder!! Fijn ,dat jullie zo genoten hebben van de olifanten ,het avontuur en de gezelligheid van het gezelschap aldaar.Van harte gegund,hoor! We zien allen héél erg uit naar jullie thuiskomst. Wat zal dat een wereld van verschil zijn.Wat jullie allemaal gezien ,beleefd en ervaren hebben ,kan niemand jullie meer afnemen, Onvergetelijk,denk ik, nog mooie dagen ,toegewenst en een voorspoedige reis terug naar ons kikkerlandje ,waar het een beetje herfst is geworden.
    Wat fijn,jullie weer te zien,alle foto's en verhalen, liefs van Oma Jasper
  4. Joyce:
    23 oktober 2014
    Wat een prachtig verhaal weer! Lijkt me heel bijzonder om daar te zijn!

veel liefs, Joyce
  5. Iris:
    23 oktober 2014
    Wauw lieve Shos en Chris,

Wat een verhaal weer!! Ik ben super blij dat het zo goed gaat met jullie en dat jullie zo veel mooie, enge, bijzondere en leuke avonturen beleven:)

Geniet er nog van!!!

Dikke kus,