Singapore - Johru Bahru - KL - Ipoh - Georgetown

7 augustus 2014 - Georgetown, Maleisië

Hallo allemaal,

Inmiddels zijn we alweer 8 dagen onderweg en hebben inmiddels bijna 750 km in Maleisie opzitten. We begonnen onze reis in Singapore, een stad met vele lagen, letterlijk en figuurlijk. Hoge gebouwen, bruggen, tunnels, indisch, chinees, pakistaans, westers, alles kroeilt door elkaar. We verbleven in het radius bunc hostel in little india in een dorm room met 10 mensen. Een eerste keer in een dorm room is nog een hele uitdaging met snurkende chinezen, en uitgaande jongeren die om 3 uur 's nachts binnenkomen. Maar alles bij elkaar was het wel een heel gezellig hostel, waar we aan de praat raakte met australiers, maleisiers en indonesiers. We hebben Singapore in 1 dagje sightseeing gezien, het prachtige chinatown, the marina bay, tropical gardens, maxwell foodcenter.

Vervolgens gingen we op weg naar Kuala lumpur. Eerst met de bus over de grens heen, wat heel makkelijk ging. We verbleven 1 nacht in Johor bahru, zodat we de volgende ochtend vroeg de trein konden halen die ons in 7,5 uur meenam naar Kuala lumpur. Johor Bahru is een stad op zich. Druk verkeer, mega stad, een prachtige moderne mall, met op en top rijkdom, maar vervolgens een hele kudde herionegebruikers voor de deur, heel gezellig zo vroeg op de ochtend.

De trein was een avontuur op zich. We hadden gelezen dat de treinen in maleisie heel modern waren en goed. Helaas bleek deze trein ietsje anders. Oud, elektriciteitdraden uit het raam, alle deuren open tijdens het rijden, enorm lawaai en last but nog least stenen vlogen ons letterlijk om de oren door de ruit, die in 1000 stukjes viel. Alles heel normaal in de Maleisie express.

Na 7,5 lange uren kwamen we aan in KL. KL heeft een heel andere sfeer dan singapore, er is meer begroeiing en heeft een wat tropischer sfeertje. Met de monorail (een soort tram op een brug) hadden we een prachtig uitzicht over de stad. We hadden van te voren een hostel geboekt, hoog aangeschreven op internet, en in de ambassadewijk. We dachten dat moet wel goed zitten. Helaas liepen we in die mooie ambasssadewijk pakistanenstraat binnen met ons hostel middenin. Vies, oud, gelukkig was het maar voor 1 nacht. Internetaanbeveling is ook niet alles.

We besloten op weg te gaan naar Ipoh. Vanaf daar zou het nog maar kort zijn naar Penang een mooi tropisch eiland met veel cultuur. De trein hierna toe was heel goed en modern, gelukkig! In Ipoh vonden we een heerlijk hotel met een extra kingsize bed en een geweldige regendouche:)! Eindelijk wat luxe na wat nachten in vieze lawaaie plekken. We zijn twee nachten in Ipoh gebleven en slenterden in stad rond langs de rivier en in het oude stadsdeel, waar leuke koffietentjes in koloniale panden verborgen zijn.

Na twee dagen ontspannen gingen we weer op weg. We namen de bus van 2,5 uur naar Butterworth om vervolgens met de ferry naar Penang, Georgetown te gaan. Vanuit hier schrijven we nu deze lange blog:) Het hostel is in prachtig oud kolonial pandje met hoge plafonds en mozaiek vloeren. Helaas konden we hier maar 1 nachtje verblijven, maar gelukkig vonden we een straat verder alweer een hostel zoals deze. Er zijn hier heel veel hotels en ook veel Nederlandse backpackers. De stad heeft veel kunst, een leuk sfeertje. Bijna een beetje als het Parijs van Azie. We zijn van plan hier nog een dagje te blijven, om vervolgens door te gaan naar een van de hotels aan zee:)! Hierover later meer, we gaan eerst een van de super goedkope massage salons uitproberen met een heerlijke kopje lokale koffie erbij!
Terima Kasih (bedankt) voor het lezen!

Liefs uit Penang,

Shosha & Chris

1. Joyce:
    Lieve Shos en Chris,
    Wat een leuk reisverhaal om te lezen!! Alsof je zelf er even bent!
    Jullie zullen nu vast ergens aan de kust zitten?! Ben ook benieuwd naar die massage salons, ;)
    Kijk uit naar jullie volgende verslag!
    Denk veel aan jullie!
    Geniet ervan:-)
    liefs!
  3. Shosha:
    8 augustus 2014
    Lieve alle twee wat een leuk verslag en mooie foto's oma is er heel blij mee leuke mensen ontmoet goede hostels en ik ben ook in Georsthown geweest ik hoor wel verder genieten en voorzichtig liefs
  4. Shosha:
    Liefs xx julie Omaatje
  5. Ineke H.:
    8 augustus 2014
    ik sluit me aan bij de overige volgers. Heel leuk om te lezen, en jullie schrijven het heel beeldend. Jullie doen wel veel indrukken op in korte tijd. Zijn jullie niet al heel erg moe? Geniet er maar lekker van, en tot de volgende keer.