Cameron Highlands

13 augustus 2014 - Tanah Rata, Maleisië

Na onze leuke tijd in Penang gingen we op weg naar het volgende hoogtepunt van Maleisie, de Cameron Highlands. Eerst maakte we een korte tussenstop in Taiping (voor het zwembad op het dak!) en in Ipoh. Vanuit Ipoh namen de bochtige weg de bergen in. Prachtig uitzicht! De weg stond bekend als roadsickness-road, en dit klopte absoluut! Geen stukje rechte weg te bekennen, maar gelukkig duurde het maar 3 uurtjes. Aangekomen in Tanah Rata, een van de hoofddorpjes van de Cameron Highlands, checkte we in in het guesthouse Arundina. Een heerlijk guesthouse met een fijne tuin, wat een rust na alle steden! De eigenaresse is ook heel aardig, later kwamen we erachter dat ze haar master psychologie deed in Kuala Lumpur. Enthousiast vertelde ze ons over haar research naar de kijk op rassen in Maleisie. De term ras is in het westen een misschien wat beladen term, maar hier in Azie waar de landen een mengelmoes van culturen zijn, is het van alle dag.

In de Cameron highlands besloten we een tour te doen naar het Mossy forest, een speciaal soort mistige jungle. Opgepropt achterin een 4x4-landrover gingen we op weg met onze gids. Eerst stopte we in de Boh theeplantage. De gids legde uit dat alle soorten thee, dus groene, zwarte, jasmijn etc, allemaal van dezelfde plant komen. Het verschil zit hem in de oxidatie-tijd. Nooit geweten, met een gids erbij leren we nog wat:) Vervolgens ging onze tocht verder de heuvel op, na wat heen weer gewiebel, kwamen we aan in het bos. Mysterieus, mistig en mossig, wat een sfeer! We liepen er een uurtje door en zagen oa een vleesetende plant. Onze gids leerde ons wat planten herkennen die helpen tegen bloedzuigerbeten, ter voorbereiding op Taman Negara. ' Niemand ontkomt aan the leeches' , lachte de gids. Hij vertelde dat een vriend van hem onderzoek deed in de jungle en op gegeven moment 120 bloedzuigers op zich had!! Dat belooft nog wat. Na de korte wandeling in het mos-bos, reden we nog langs een vlinderboerderij, een aardbei-boederij (best milkshake ever hmm!), en een boeddhistische tempel.

Naast de tour hebben we in de Cameron highlands ook nog de Bharat theeplantage bezocht, waar het uitzicht over de plantage super mooi is! (zie foto's) In de Cameron highlands is het wel een stuk kouder, zonder trui, ben je hier nergens. Het lijkt net een soort brits bergdorpje in de alpen waar heel veel indiers en chinezen wonen. Ze verkopen hier dan ook nasi lemak, naan, english tea & scones naast elkaar. High teas voor 2 euro totaal, we love the currency rate! We zijn  5 dagen in de Cameron highlands gebleven, waarvan een aantal dagen we heerlijk hebben kunnen lezen in ons gezellige guesthouse. De meeste guesthouses hebben een bibliotheek, waar je je boeken uit NL kan ruilen voor nieuwe, die andere Nederlanders hebben achtergelaten.

Vanuit Cameron Highlands zijn er verschillende minibusjes naar de Perhentian islands. We besluiten die te nemen voor totaal 120 rm (30 euro). Maandagochtend vroeg zitten we in onze minivan voor 6 uurtjes. De tijd vloog voorbij, want we zaten bij een hele gezellige franse familie en een nederlands stel, die erop los kletse. Onderweg aten we samen wat rambutans en nog een soort malay vrucht, soort lychees:) De franse familie was een echte duikfamilie, ze hadden ongeveer elke duikplek op de wereld bezocht, waaronder een aantal in Indonesie. We konden geen betere tipgevers ontmoeten voor het volgende deel van onze reis:)

Onze volgende blog gaat verder over the Perhentian islands, of zoals Shosha's moeder ze ook wel noemt, the Paradise islands!

Veel liefs,

Shosha&Chris