Borobudur, Becakgevecht & lekker eten

5 september 2014 - Borobudur, Indonesië

Na Yogyakarta te hebben verkend, vervolgde we onze weg naar Borobudur, een van de grootste boedhistische tempels in Azie. We hadden een bungalowtje tussen de rijstvelden gereserveerd in het dorpje bij een belgische indonesier. Aangekomen op het busstation werden we door zijn staff opgehaald. Helaas waren de Becak drivers hier niet heel blij mee, en sloegen onze pickup guy agressief neer. Er ontstond een heel gevecht, en wij liepen geschrokken ergens naar de kant. Na meerdere telefoontjes met de eigenaar, kwam een ander staflid ons eindelijk ophalen, en wisten we zonder kleerscheuren de accomodatie te bereiken.

Ruma Dharma, de bungalow lag prachtig met uitzicht op de bergen, aan de rand van het kleine dorpje. Helaas waren wij nog wat geschokt van het gevecht, en voelde we ons niet heel veilig op deze afgelegen plek. Een andere nederlandse gast die indonesisch sprak, hielp ons om te vragen of het veilig was en regelde dat de staf ons wat gerust zou stellen. We liepen daarna door het dorpje tussen alle blij glimlachende mensen en kindjes. Dit maakte veel goed, maar wat alles goed maakte was, jullie raden het vast al, het ETEN. Heerlijke rijsttafel gerechten, cleponballetjes, vers fruit en koffie, ja daar maak je ons wel gelukkig mee!

De volgende ochtend gingen we om 06.00 's ochtends op weg naar de Tempel. In de opkomende zon lag de prachtige tempel. We namen een gids, die ons alle verhalen over de tempel, en buddha kon vertellen. Daarnaast werden we constant aangesproken door indonesiers die met ons op de foto wilde. Westerlingen zijn maar wat interessant voor de indonesische toeristen hier (ze doen zelfs whitening behandelen en neusvergrotingen om westers te lijken).

Na onze vroege tochtje vielen we aan op ons wederom heerlijke ontbijt. We konden gratis fietsen lenen, en hadden het plan een dichtbijzijnd klooster te bezoeken. Helaas kwamen we hier nooit aan, doordat zonder kaart en straatbordjes navigeren nog een hele uitdaging was. Wel praten we heel wat af met indonesische toeristen en locals die ons overal aanspraken en vanalles vroegen over ons land en over onze mening over indonesie. Ze vroegen zelfs of wij Japans konden? Het was geen gemis dat we de monastry niet hadden gevonden, want het prachtige landschap met papaya bomen, pepervelden, palmbomen en bergen maakte alles goed.

Na ons tripje Borobudur gingen we weer op weg naar Yogya, wat gelukkig vlekkeloos verliep zonder becak gevechten.

Onze volgende blog zal gaan over Mt. Bromo, waar we morgen naartoe treinen;)

Bedankt voor het lezen weer!

Liefs,

Shosha & Chris

1. Lisa:
    9 september 2014
    Hoi lieverds, wat leuk weer om te lezen en tuurlijk maakt het eten alles weer goed, haha. En wat eng van dat gevecht! Hoop dat jullie niet meer zoiets tegen komen, dikke knuffel voor jullie!!
  2. Pa:
    10 september 2014
    Lieve Shosha en Chris wat een avontuur er was zeker allang een vete gaande. Wel vervelend om mee te maken en je schrikt toch. Gelukkig hebben jullie nog kunnen genieten van de Sawa's en de Borabodur. Veel plezier op de Bromo vulkaan
    Liefs pa
  3. Yvonne:
    28 september 2014
    Lieve Chris en Sosha,

Wow.. wat een avonturen.. ik had nog niet gereageerd.. maar we lezen elk verhaal met veel plezier... en zijn elke keer benieuwd naar het volgende avontuur.

Gelukkig is het alles goed gegaan... GENIET van alles.. en elkaar.... en ...stay safe!!! Veel liefs van ons beide!!