Treinen & Yogyakarta

4 september 2014 - Yogyakarta, Indonesië

Inmiddels zijn we bijna anderhalf week in Indonesie, en hebben we al heel wat meegemaakt. Toch wel wat anders dan het rustige Maleisie. Gelijk bij aankomst op het vliegveld werden we belaagd door taxichauffeurs die allemaal zogenaamd bij de betrouwbare blue bird taxi hoorde. Sommige dachten dat de buit binnen was en gingen er vandoor met onze bagage. Na wat geschreeuw en boze gebaren, kwamen we uiteindelijk uit (met bagage) bij een goede taxi.

De volgende ochtend vertrokken we al vroeg uit Jakarta om onze trein te halen naar Cirebon, een dorpje tussen Yogyakarta en Jakarta in. Alle indonesiers keken ons met grote ogen aan wanneer we zeiden dat we hierheen gingen, ze begrepen er niks van, want wat konden we daar nou doen? Wij vonden het de perfecte tussenstop van een 9 uur durende treinreis, met prachtig uitzicht over de bergen en rijstvelden. We hadden ook nog wat vermaak van 'trein' stewardessen (die elke minuut eten aanboden) en kleine kinderen die gekke bekken naar ons te trokken en zelfs samen wilde springen op de stoelen.

Na drie dagen vliegreis en treinen waren we aangekomen in Yogyakarta. We kwamen terecht in het Cube hotel, met een rooftop zwembad en heerlijke milkshakes. Na een frisse duik, gingen we de stad in en trapte gelijk in de eerste en beste scam. Een aardige man vertelde ons dat er een festival was in de stad waar hij gamelan speelde, en dat daardoor alles gesloten was. Hij regelde een becak (fietsrijder) voor ons naar een leuke art galerij van de overheid, die als enige nog wel open was. Geintereseerd stapte we in becak en lieten ons rijden naar de Batik gallerij, waar we werden geacht dure batik te kopen. Toen we, zonder iets te kopen, buiten stonden en naar de bekende straat liepen, bleek alles gewoon open te zijn. Gelukkig had het ons geen geld gekost, alleen wat tijd, maar dat hebben we gelukkig genoeg:)

We waren inmiddels enigzins op onze hoede voor deze 'scams'. Toen we het waterpaleis binnen gingen, en een vrouw op ons afkwam voor buy ticket, geloofde we haar niet, en sneakte het paleis binnen. Later zagen we alsnog de officiele ticketstand, oeps toch geen scam, foutje! We sneakte snel weer naar buiten via een binnenweg. In Yogyakarta kan je je heel goed vermaken met prachtige oude gebouwen, rondrijden op een becak, en vooral op vanalles en nog wat afdingen. We kochten nieuwe outfits, een massage en een knipbeurt voor slechts 1-2 euro p/st.

In Yogyakarta deden we na Borobudur ook nog een leuke kookcursus, waar we leerde koken met bananenbladeren, tempeh, kroepoek en verse curry. Een superleuke ervaring waarvan jullie thuis misschien nog wel zullen proeven.

Onze volgende blog zal verder vertellen over ons bezoek aan Borobudur.

Liefs,

Shosha & Chris

1. Pa:
    9 september 2014
    Lieve Shosha en Chris weer een leuk verhaal en mooie avonturen. Ik ben nu in Abu Dhabi het is hier 39 graden en 45 graden in de zon. Lekker warm

Veel plezier
    Pa
  2. Oma Jasper:
    10 september 2014
    Lieve Shosha en Chris, wat fijn ,dat jullie weer wat hebben laten horen.
    Prachtig al die avonturen,gelukkig zijn jullie wel alert!!!Wat zien en beleven jullie veel. Wel ook een zo totaal andere wereld.Wederom "Be care"en
    genieten samen. Dag,lieverds.,zie jullie graag gezond terug,Oma( Jasper)