Taman Negara - Jungle times

26 augustus 2014 - Kuala Tahan, Maleisië

Om Taman negara te bereiken vanuit Kota Bharu was het nog een aardig avontuurlijke reis. Alle treinen naar Jerantut, het dorpje voor de jungle, waren volgeboekt, en er gingen alleen bussen die om 1 uur 's nachts aankwamen. Uiteindelijk vonden we onze 'eigen' route: Bus naar Gua musang, 3 uur wachten, bus naar Kuala Lipis, en vervolgens met een local bus naar Jerantut. We vertrokken om 9 uur 's ochtends en kwamen om 19.00 uur aan. In Gua musang was het nog wel even spannend of er uberhaupt een bus ging naar kuala lipis. De locals zeiden van niet, maar internet wel? Ze boden ons liften aan en taxi chauffeurs voor een enooorm hoog bedrag. Gelukkig kwam de bus wel echt!:)

In Jerantut aangekomen in het Wau hotel kregen van een heel informatie gesprek over Taman Negara van de hoteleigenaar. Naast de deur was heerlijk indische eten in een straattentje, met de beste thee van heel Maleisie, tea tarik! Tijdens het eten sprong er af en toe wel een kikker op je voeten. De volgende ochtend vertrokken we met een local busje naar Kuala Tahan, het jungle dorpje bij de national parkingang. Door elkaar geschud en  met half omgedraaide magen van het 'achtbaan' gevoel kwamen we 2 uur later aan, blijkbaar wilde de buschauffeur graag racecourreur worden.

In Kuala Tahan verwelkomde Delimah ons met open armen in ons guesthouse. Wat een hartelijke vrouw. We sliepen in 1 van de 3 kamers bij het gezin in, net buiten het stadje, net in de jungle. Het dorpje lag aan de roodbruine rivier, waardoor er vele floating restaurants zijn. Voor 1 rm konden we de rivier oversteken en de jungle in voor de hoge canopy trail. Wat een ervaring om een paar uur in de jungle te lopen! Enorm hoge bomen, allerlei gekleurde planten en bloemen, mega insecten en vooral heeel veel zweten in de luchtvochtigheid. De canopy trail gaf een prachtig uitzicht, en was ook een beetje spannend vanwege de 35 meter hoogte in de bomen en de wiebelende touwbruggen (we kregen van te voren al te horen dat het onderhoud niet al te goed was). Helaas geen dieren in Taman Negara, behalve een wandelende tak!:) Voordat we weggingen deden we nog een korte boottochtje over de rode en zwarte rivier, waar we de vissers zagen en nog even zelf mochten varen.

Na ons jungle avontuur gingen we weer op weg naar Kuala Lumpur, omdat we maandag 1 sept alweer vliegen naar Indonesie!:) We gaan Maleisie wel missen! Gelukkig kunnen we nog even afscheid nemen in het levendige chinatown waar we nu verblijven.

Tot de volgende blog vanuit Indonesie!